loading...
دستگاه جوجه کشی(نفیس مهر ماسوله)
نفیس مهر بازدید : 224 9 سال پیش نظرات (0)

معیار های موثر بر عملکرد جوجه

به دو دسته تقسم میشود

اطلاعات غیر مکتوب )

اساس چنین اطلاعاتی بر تجربیات متفاوت و بعضا قابل تامل پرورش دهندگان مختلف گله های گوشتی استوار است که به چند دسته تقسیم میشود

1- حسن شهرت : که همان رضایت یا نارضایتی پرورش دهندگان از عملکرد یک جوجه که اگر چه همیشه قابل اعتماد نخواهد بود ولی قابل توجه و بررسی است .

2- بعد مسافت : به دلیل آن که بخشی از مشکلات جوجه منجر به کیفیت نا مطلوب آن میشوند ، مواردی هستند که در مسیر جوجه از کارخانه جوجه کشی به مزرعه پرورش پیش می آید شاید بتوان با کوتاه نمودن این مسیر از شدت و حدت بروز این مشکلات کاست . این مسئله تایید شده است که هر چه دسترسی جوجه ها پس از تولد به آب و غذا سریعتر اتفاق بیفتد ، موجب جذب سریعتر زرده ، کاهش عفونت زرده ، از دست ندادن آب بدن و عملرد بهتر جوجه خواهد شد .

اطلاعات مکتوب (برگه بهداشتی همراه جوجه یا کارت جوجه )

1-وزن

ابتدایی ترین مسئله در ارزیابی کیفیت جوجه وزن آن است . در شرایط مساوی , جوجه هایی که ÷س از تفریخ وزن بیشتری دارند , مطلوبترند . عموما این جوجه ها رشد سریع تری برخوردار بوده و ÷اسخ بهتری به عوامل محیطی و توصیه های مدریتی میدهند . البته در بحث وزن پراکندگی وزن هم حائز اهمیت است که بدست آوردن آندر عمل کار مشکلی است . البته ÷راکندگی وزن در کل گله نیز بسیار حائز اهمیت است . میانگین وزن با پراکندگی 8 تا 9 درصد را میتوان مطلوب ارزیتابی نمود . با لاترین وزن برای جوجه 45 گرم میباشد هر یک گرم تفاوت در وزن تخم مرغ به 2-13 گرم تفاوت در وزن جوجه های گوشتی 6-8 هفته منتهی میشود . مادر جوجه های گوشتی در سنین پایین تخم گذاری دارای جوجهای ریزی هستند که با افزایش سن از 39 هفته وزن جوجه ها افزایش مییابد .

2-سن گله مادر

اولین تاثیر سن بر کیفیت جوجه بر روی وزن آن است هنگامی که گله مادر جوان بوده و به تازگی دوره تولید را آغاز نموده باشد ، وزن جوجه های استحصالی کم خواهد بود و این جوجه ها نسبت به شرایط نا مناسب روزهای ابتدایی عمر بسیار حساس هستند .استرس شروع تولید برای گله های مادر باعث حساسیت جوجها به عوامل بیماری زا میشود .. با افزایش سن این انتطار وجود دارد از میزان پادتن های انتقل یافته به جوجه ها و یا از یکنواختی آنها در جوجه ها کاسته شود .

3- سالمونلا

سالمونلا یک بیماری مشترک بین طیور و انسان است که تنوع بسیار زیادی دارد ولی سالمونلا پلوروم سالمونلا اختصاصی پرندگان است سالمونلا از طریق آزمون آگلوتیناسیون کمتر از یک دقیقه قابل تشخیص میباشد که در شناسایی مثبت یا منفی بودن به کار میرود .

مایکوپلاسما (MG-MS)

 

MG-MS از مهمترین عوامل بیماری زا قابل انتقال از مادران به نتایج آن ها هستند . MG در شروع و شکل گیری کمپلکس های تنفسی در گله های گوشتی ، نقش اصلی را بازی میکند .مایکو ÷لاسما قادر است به طریق عمودی از مادران به جوجه ها و به طور افقی از جوجه های آلوده به دیگر جوجه ها منتقل شود .آزمون سرولوژیک در خط اول تشخیص باعث کشف مثبت و منفی بودن مایکو پلاسما اما نه به صورت دقیق میشود که در مرحله بعدی آزمایش به صورت دقیق مثبت و منفی بودن مشخص میشود ..ms –mg هر دو قادرند موجب توقف حرکت مژک های سلول های اپی تلیوم دستگاه تنفس شوند حرکت مژک ها به همراه حضور موکوس ، در شکل گیری مهمترین بخش از دفاع غیر اختصاصی و ساختاری دستگاه تنفس پرندگان یعنی سیستم موکوسی- مژه ای ، نقش اساسی را ایفا میکند . بدون حضور قبلی mg و زمینه سازی مناسب آن، قادر به ایجاد عفونت در کیسه های هوایی نیست .

MG قادر است به سلول های غیر فاگوسیتیک میزبان وارد شده و از دفاع میزبان و تاثیرات آنتی بیوتیک های مصرف شده در امان باقی بماند و به شکل گیری یک بیماری مزمن تنفسی کمک نموده یا از سد مخاط تنفسی عبور کرده و باعث عفونت سیستمیک شود .

MS نیز میتواند آتروفی تیموس و بورس فابریسیوس را باعث گردد.

تمایل MS به مفاصل و ایجاد سینویت ، به خصوص در مفاصل خرگوشی و کف پا ، توانایی پای جوحه های مبتلا را برای تحمل وزن روز افزون آن ها کاهش میدهد . این جوجه ها بیشتر تمایل به نشستن دارند و اغلب قادر نیستند به تناسب افزایش ارتفاع دان خوری ها ، مانند جوجه های سالم ، به طور مستمر از آنها استفاده کنند .

تمایل MS به بورس جناغی و نشستن جوجه هابر روی بستر و بالا رفتن لاشه های ضبطی در کشتارگاه و زیان های اقتصادی میشود . تاثیرات همکوشی بین MSبا ویروس نیوکاسل و ویروس برونشیت عفونی ، حتی سویه های واکسینال آنها دیده شده است

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 330
  • کل نظرات : 1673
  • افراد آنلاین : 15
  • تعداد اعضا : 4974
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 51
  • بازدید امروز : 193
  • باردید دیروز : 216
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 700
  • بازدید ماه : 700
  • بازدید سال : 36,377
  • بازدید کلی : 2,366,125