loading...
دستگاه جوجه کشی(نفیس مهر ماسوله)
نفیس مهر بازدید : 1089 12 سال پیش نظرات (0)

بهداشت وبيماريهای جوجه‌کشی

بهداشت وبيماريهای جوجه‌کشی

        
جوجه‌کشی به دليل وجود نور، موادغذايی، رطوبت کافی و…بهترين محل آلودگی می‌باشد. از اين رو توجه به نکات بهداشتی اهميت بسياری دارد زيرا توليد جوجه‌های سالم منجر به توليد گله‌هايی با توليد مناسب می‌گردد.
برخی از امراض از طريق تخم به جوجه‌ها منتقل می‌شوند، از جمله ميکروارگانيزمهای گروه سالمونلا که تاثير زيادی در جوجه درآوری دارند. گروهی از امراض که از طريق تخم به جوجه منتقل نمی‌شوند به طور غيرمستقيم و با تاثير بر خصوصيات تخم‌مرغ موجب کاهش جوجه درآوری می‌شوند. از جمله بيماريهای نيوکاسل و برونشيت مزمن که ازطريق تغييرشکل دادن تخم‌مرغ و افزايش منافذ آن جوجه درآوری راکاهش می‌دهد. تخم‌مرغهای جوجه‌کشی بايد تميز شده، در ظرف و انبارهای تميز نيز ذخيره شوند، البته شستشوی تخم‌مرغها زمينه نفوذ ميکروبها به داخل تخم‌مرغ را فراهم می‌کند از اين رو شستن تخم‌مرغها توصيه نمی‌گردد و در صورت لزوم بايد از آب ولرم حاوی مواد ضدعفونی‌کننده، آهن و فاقد يد استفاده شود.
علاوه بر اين، وسايل جوجه‌کشی نيز بايد با آب گرم و مواد ضدعفونی‌کننده شسته شوند.   
 مواد زائد حاصله از جوجه‌کشی منبع مناسبی جهت رشد ميکروبها می‌باشند، به همين دليل اين مواد سوزانده می‌شوند و يا در چاه‌طرح توجیهی،مقالات علمی مختص به اين امر دفن می‌گردند و موادی نظير تخم‌مرغهای غيربارور، جنين‌های مرده و پوسته تخم‌مرغ به عنوان غذا در جيره طيور به کار می‌رود. اين مواد پخته و خورد می‌شوند و به عنوان منبع کلسيم و پروتيئن مصرف می‌شوند.

خارج شدن جوجه‌ها ازماشين جوجه‌کشی
جوجه‌ها در روز 21 و يا با کمی تاخير از تخم خارج می‌شوند و جوجه‌ها پس از خروج از تخم مدت 24 ساعت در ماشين باقی می‌مانند تا کاملا خشک شوند. طی زمان مذکور جوجه‌ها نيازی به آب و مواد غذايی ندارند و تمامی مايحتاج خود را از ذخاير زرده تامين می‌کنند. پس از گذشت 24 ساعت جوجه‌های ناسالم که شامل جوجه‌های ضعيف، فلج و آنهايی که دارای ورم ناف و مقعد چسبيده هستند جدا و دور ريخته می‌شوند و جوجه‌های سالم برای فروش آماده می‌شوند.


 تميز و چيدن تخم‌مرغ‌های جوجه‌کشی

تخم‌مرغ هايی که در ماشين جوجه‌کشی قرار می‌دهيم بايد تميز و بدون آلودگی باشند. تخم‌مرغ‌های آلوده، ابتدا بايد تميز شوند زيرا اين تخم‌مرغ‌ها باعث آلودگی ماشين جوجه‌کشی می‌شوند در نتيجه بقیۀ تخم‌مرغ‌ها را نيز آلوده می‌کنند و تلفات زيادی به دنبال دارد.
برای تميز کردن پوستۀ تخم‌مرغ‌های کثيف از برس، کاغذ سمباده و گلوله‌های سيم ظرف‌شويی استفاده می‌شود. اين کار را بدون آب انجام می‌دهند.
پس از ضدعفونی و تنظيم دستگاه در ماشين‌های جوجه‌کشی کوچک، ابتذا تخم‌مرغ‌ها را علامت‌گذاری می‌کنند. زيرا در اين ماشين ها، کار چرخاندن تخم‌مرغ‌ها با دست انجام می‌شود. سپس تخم‌مرغ‌ها را نوک به نوک يا ته به ته روی ميله‌های چرخان قرار می‌دهند و درِ دستگاه را می‌بندند. درجۀ حرارت دستگاه به دليل سرد بودن تخم‌مرغ‌ها کمی پايين می‌آيد.ولی بعد از مدتی به اندازۀ طبيعی خود می‌رسد.
در ماشين‌های جوجه‌کشی، تخم‌مرغ‌ها را داخل شانه‌های مخصوص يا قاب‌های راک می‌چينند بطوريکه قسمت پهن تخم‌مرغ به سمت بالا باشد.

محل قرار دادن دستگاه بايد قابل شستشو و ضدعفونی باشد. همچنين تهويه بايد در آن به سادگی انجام شود. اين محل بايد نور گير باشد ولی نور نبايد به طور مستقيم، روی ماشين جوجه‌کشی بتابد.
محل قرار گرفتن ماشين جوجه‌کشی بايد طراز باشد از ديوار هم يک متر فاصله داشته باشد. برای رفت و آمد به اتاق و محل جوجه‌کشی بايد نکته‌ها و دستورهای بهداشتی به طور کامل رعايت شوند. همچنين از ورود افراد گوناگون به آنجا جلو گيری شود.
برای ضدعفونی کردن سالن و ماشين‌های جوجه‌کشی بايد از مادۀ ضدعفونی کنندۀ مناسب استفاده کنيم.
همچنين بر اساس دستور کارخانۀ سازندۀ محلول، آن را تهيه و استفاده کنيم.
حرارت و رطوبت مناسب در ماشين جوجه‌کشی، محيط مناسبی برای رشد ميکروب‌ها است . اگر دستورهای بهداشتی به طور کامل رعايت نشود، عامل‌های بيماريزا به آسانی رشد می‌کنند و باعث آلودگی می‌شوند. در نتيجه، خسارت زيادی به بار می‌آورند.
قسمت‌های جداشدنی دستگاه جوجه‌کشی و صفحات آلوده بايد ابتدا خيس شوند سپس با آب گرم، برس و مادۀ ضدعفونی کننده به طور کامل، شسته شوند.
برای ضدعفونی محيط ماشين جوجه‌کشی و تخم‌مرغ‌ها در ماشين‌های برقی، ابتدا سينی مخصوص کف ماشين را پر از آب می‌کنند سپس مقداری محلول پرمنگنات و فرمالين در آن می‌ريزند.
پس از نصب دستگاه و انجام کارهای بالا، دوشاخه را در پريز برق قرار می‌دهيم و کليد دستگاه را روشن می‌کنيم . برای کنترلِ، نبود اتصال در دستگاه و جلوگيری از برق گرفتگی، می‌توان از يک فازمتر استفاده کرد. ماشين جوجه‌کشی را تا ۲۴ساعت بدون تخم‌مرغ روشن نگه می‌داريم تا دمای ماشين، روی ۳۷درجه ثابت بماند.

جنين‌ها نسبت به باکتری بسيار حساسند.         

باکتريهای دست و بقيه مواد خارجی می‌تواند خيلی سريع به جنين ها نفوذ کند و در نتيجه باکتری‌ها در آن محيط کاملا رشد کنند.

 پس هميشه قبل از دست زدن به تخم مرغها با صابون  دستهايتان را بشوييد و درکل سعی کنيد از دست زدن زيادی به آنها خودداری کنيد و همچنين از نفس کشيدن در نزديکی آنها بخصوص در مواقع سرماخوردگی و بيماری خودداری کنيد.

قبل از تنظيم و  راه اندازی دستگاه تخم مرغها بايد در مکانی خنک و دمايی مابين 50 الی 55 درجه فارنهايت نگه داری شوند.

 تا زمانی که ماشين جوجه کشی آماده شود از گذاشتن تخم مرغها در يخچال خودداری کنيد زيرا نطفه ها بلافاصله می ميرند.

برای ضدعفونی کردن دستگاه قسمت پائين آن را با آب گرم و مايع ظرف شويی تنظيم کنيد و از مواد شيميايی برای ضدعفونی آن خودداری کنيد . 

برای ضد عفونی کردن دستگاه از مواد و گازهای شيميايی استفاده نکنيد .

 

-----------------------------------------------------------------------------------------
مطالب مرتبط :

     بهداشت مرغداری

    بیماری نیوکاسل در طیور


---------------------------------------------------------------------

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 330
  • کل نظرات : 1673
  • افراد آنلاین : 70
  • تعداد اعضا : 4974
  • آی پی امروز : 190
  • آی پی دیروز : 51
  • بازدید امروز : 411
  • باردید دیروز : 216
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 918
  • بازدید ماه : 918
  • بازدید سال : 36,595
  • بازدید کلی : 2,366,343