زمان جاری : جمعه 22 تیر 1403 - 10:09 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



تعداد بازدید 696
نویسنده پیام
admin آفلاین


ارسال‌ ها354
عضویت24 /9 /1391
سن: 35
شناسه یاهو
تشکرها24
تشکر شده379
10 کلید اصلی موفقیت یا شکست یک واحد پرورش کبک و قرقاول

10 کلید اصلی موفقیت یا شکست یک واحد پرورش کبک و قرقاول

چرا بین تئوری پرورش کبک و قرقاول تا عمل، فاصله یا شکاف زیادی و عمیقی ایجاد میگردد؟

بسیاری از همکاران یا علاقه مندان بر این باورند که همه چیز در عمل برابر با پیش بینی انجام شده بر روی یک برگه A 4 می باشد. اما بهتر است بدانیم که هیچگاه عوامل درون و بالاخص برون سازمانی قابل پیش بینی به طور قطع نبوده و ممکن است در حین کار با چالش هایی روبرو شد که نیاز به تدبیر استراتژی خاص دارد. بهتر است شروع و خاتمه یک واحد پرورش ناموفق را شبیه سازی کنیم.

۱- در ابتدا پس از جستجوی نه چندان عمیق و آگاهانه ممکن است گله ای با قیمت گزاف، بیمار، نابالغ و شاید پیر خریداری شود.

۲- مکان با عجله و بدون رعایت نکات فنی تهیه و آماده گردیده که ممکن است مرغداری آلوده، گاوداری آلوده، انبار یا خانه قدیمی با سقف کوتاه و دیوارهای خشتی و گلی باشد.

۳- جیره غذایی از فروشنده یا اینترنت تهیه شده و ممکن است اصلا از جنبه آنالیز پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی بالانس نباشد و پس از آن مواد مورد نیاز از محلی تهیه می گردد که ممکن است درصد قارچ و مسمومیت خوراک بالا باشد. همچنین مبحث قیمت نیز مورد نظر می باشد.

۴- اکنون چند روزی است که گله در بستر قرار گرفته و باید روانه سیکل خاموشی گردد. حال فقط کافی است که یکی از موارد نحوه نوردهی، تهویه، نسبت نر به ماده گله، تعداد و چیدمان ظروف آب و دان اشتباه باشد.

۵- دو ماه و چند روزی است که گذشته و هنوز گله به تخم نیامده یا راندمان تخم گذاری آن پایین می باشد. همچنین ممکن است تعداد تخم های بی نطفه، نیم بند (پوسته ضعیف) و شکسته بالا بوده یا تلرانس زیادی در آمار تخم گذاری مشهود می باشد.

۶- تخم های جمع آوری شده خوب ضد عفونی و نگهداری نشده و اکنون در داخل دستگاه جوجه کشی قرار می گیرد که درصد هچ آن(جوجه آوری)بسیار پایین بوده و یا اینکه تنظیمات دما و رطوبت دستگاه اشتباه صورت پذیرفته است.

۷- ۲۵ روز گذشته و از چند هزار تخم ممکن است تنها چند صد جوجه بیرون آمده باشد. جوجه ها را به بستری برده که از نظر گرمایش، سرمایش، فضا و تهویه اصلا مناسب نمی باشد.

۸- باز جیره غذایی ممکن است دارای اشکال بوده و پس از گذشت ۳ الی ۴ روز تلفات جوجه ها شروع می شود. حال ممکن است بنا به تشخیص هر شخص دارویی تجویز شود که یا مورد افاقه واقع نشود یا شمار تلفات را افزایش دهد.

۹- بعد از گذشت ۴ ماه ممکن است از بین چند هزار یا چند صد جوجه تنها ۵۰٪ یا کمتر از آن باقی مانده باشد که وزن هر کدام بعلت بیماری یا جیره ضعیف بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم می باشد.

۱۰- پس از کشتار ممکن است بعلت عدم آگاهی از شرایط خاص نگهداری، گوشت سیاه یا لیز شده و درصد افت آن بالا رود و در آخر بدون راهنمایی و مشاوره،آنرا کجا و با چه قیمتی فروخت.

آیا در طول این مدت چند میلیون تومان هزینه شده است؟

پس برای یک واحد پرورش مانا، اقتصادی و موفق باید، ۱۰ مورد فوق را برعکس دنبال کرده و از مشاور یا متخصص مجرب و کاملا مشرف به کار استفاده نمود.




جمعه 24 آذر 1391 - 11:40
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش
تشکر شده: 3 کاربر از admin به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: szabihifar & mohammad42 & aficio &




پرش به انجمن :


آموزش و پرورش مرغ گوشتی آموزش و پرورش مرغ تخمگذار آموزش و پرورش بوقلمون گوشتی آموزش و پرورش کبک و قرقاول